جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    در زمینه فقه / رساله توضیح المسائل- اخلاق / متابعت از شيطان دروني و بروني
    متابعت از شيطان درونى و برونى‏

    صفحه 427


    مسئله 181- از گناهان بزرگ، متابعت از شيطان درون «هواى نفس» و از شيطان برون «وسوسه‏هاى ابليس و افراد ناباب» است، و اين متابعت داراى اقسامى است كه برخى از آن، گناه نيست:

    الف) متابعت از آنها به طور عادت و ملكه شده باشد؛ نظير كسى كه گناه عادت او شده است و قرآن شريف اين قسم را شرك مى‏داند (شرك عملى نه اعتقادى) چنان‌که مى‏فرمايد:

    «أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ الهَهُ هَواه»[1]

    «آيا ديدى كسى را كه هواى نفس خويش را به عنوان خداى خود گرفته است؟»

    يا مى‏فرمايد:

    «أَلَمْ أَعْهَدْ الَيْكُمْ يا بَنى‏ ادَمَ انْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطان»[2] «اى فرزندان آدم آيا از شما پيمان نگرفتم كه شيطان را نپرستيد؟»

    ب) متابعت از آنها نه به طور عادت و ملكه؛ نظير كسى كه گاهى مثلاً دروغ مى‏گويد و يا آلودگى چشم دارد و يا غيبت مى‏كند و مانند اينها، و اين قسم همان گناهانى است كه بعضى از آنها در مسائل گذشته و آينده آمده است.

    ج) متابعت از آنها به طور عادت و ملكه نه در گناه بلكه در خواسته‏هاى آنها كه گناه نيست، و علماى علم اخلاق به آن «مشتهيات نفس» مى‏گويند و پرهيز از آن را به طور جدى خواستارند، نظير سرگرم شدن به لذّات نفس از خوراك و پوشاك و مسكن و ازدواج و تجمّلات و بازي‌ها و مانند اينها، و اين قسم گرچه گناه نيست، ولى خطر آن خيلى بالا است، علاوه بر اينكه سد و مانع محكمى در برابر تكامل است، و محال است كه انسان با توغّل در مشتهيات بتواند استكمال پيدا كند.

    د) متابعت از آنها نه به طور عادت و نه در گناه؛ نظير ارضاى غرايز به طور متوسّط و از راه‏ حلال، و اين قسم نه تنها گناه نيست، بلكه قرآن شريف سفارش مؤكّدى براى آن نموده است.

    صفحه 428

    «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زينَةَ اللَّهِ الَّتى‏ أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ»[3]

    «اى پيامبر بگو چه كسى زيورهايى را كه خدا براى بندگانش پديد آورده و نيز روزي‌هاى پاكيزه را، حرام كرده است؟»

    ولى بايد مواظب باشد دل بستگى و عادت به آن پيدا نشود.

    مسئله 182- معاشرت با رفيق بد و افراد معصيت‏كار گرچه از ارحام و خويشان باشد، اگر خوف اين باشد كه خود او يا وابستگان او معصيت كار شوند حرام است و بايد ترك رابطه كند، ولى اگر بداند كه از بدى او بد نمى‏شود، گرچه حرام نيست، مخصوصاً اگر معاشرت او براى شخص معصيت‏كار سازندگى داشته باشد، امّا بايد مواظبت كامل براى خود و وابستگان داشته باشد تا بدى و اثر گناه او را نگيرد، و اگر از ارحام و خويشان باشد و يا با معاشرت بتواند امر به معروف و نهى از منكر كند، آن معاشرت واجب مى‏شود.



    [1]. جاثيه، 23.

    [2]. يس، 60.

    [3]. اعراف، 32.

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365